Felmeddelande

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i _menu_load_objects() (rad 569 av /web/se/sweark.se/includes/menu.inc).

Kostnad

VI GÖR KOSTANDS BEDÖMNING I OLIKA SKEDEN AV PROCESSEN

I olika skeden av processen kan kostnader bedömas på olika sätt. Även vid löpande arbete finns möjlighet att få information om nedlagt arbete.

 

KOSTNADSUPPSKATTNING

Innan konsultkostnad kan bedömas, måste arbetet vara känt. Små uppdrag eller KAuppdrag kan bedömas ganska väl. Större uppdrag kan endast bedömas enligt nyckeltal, d.v.s. erfarna gissningar baserade på exempelvis kvadratmeter.

 

BUDGET

När behovsanalys klarlagt vad som behöver göras och eventuella problem på väg mot målet synliggjorts, kan man oftast göra en budget som bl.a. fungerar som underlag för att utvärdera vilken väg som ska väljas (omfattning av projektering, upphandlingsform, eventuella särutredningar). Omvänt händer också att vi arbetar mot en given budget. Då är det nästan alltid totalkostnaden som är given, inte konsultdelen.

 

PRIS

När analys och skissarbete är klart, kan man ofta lämna fast pris på färdigställande av bygglovshandlingar. Efter byggsamråd kan man ofta lämna fast pris på hela processen fram till utskickat förfrågningsunderlag eller inkomna anbud – ibland dock med ett eller flera förbehåll. Takpris är lättare att redovisa. Viss osäkerhet finns alltid under projekteringstiden, eftersom problem som visar sig under projekteringen eller lösningar på dessa problem, kan medföra så stora förbättringar eller stora besparingar i byggkostnaden att beställaren föredrar en i sammanhanget liten ökning av konsultkostnaden.

I varje projekt måste arvoderingssätt anpassas till aktuella osäkerheter och beställarens önskemål. Vi informerar om processen och pekar på förutsättningar och följder.

 

KOSTNADSREDOVISNING

Alla som arbetar på Sweark för en egen timredovisning, där framgår för varje dag hur många timmar man arbetat med ett visst projekt och vad man gjort under den tiden. Alla timlistor sammanställs minst en gång per månad och utgör underlag för fakturering. Vid faktureringen skickas projektsammanställningen till beställaren i osencurerat skick. Han kan alltså se vad varje person gjort varje dag i projektet – med den anställdes egna ord. Om beställaren så önskar kan mot ersättning redovisningen göras oftare – per 1 eller 2 veckor.